Tynkkynen, Jyri

Jyri Tynkkynen on rovaniemeläinen toimittaja-kirjailija. Hän syntyi Jyväskylässä v. 1964 ja muutti Rovaniemelle v. 1993. Hän on asunut myös mm. Svanvikissa, Pohjois-Norjassa.
Jyri Tynkkynen on kirjoittanut draamaa ja lyriikkaa sekä proosaa nimellä J.E. Tynkkynen.

Draamatekstit

Tunturipassio (elokuvakäsikirjoitus, 2001)
Hiiri (näytelmä, 2006)
Sadonkorjuu (elokuvakäsikirjoitus, 2003, ja näytelmä, 2015)
Suzie Q (näytelmä, 2016)

Lyriikka

Maŋimuš bárbmoloddi, suom. "Viimeinen muuttolintu", pohjoissaame, Davvi Girji A/S, 1998
Viimeinen muuttolintu - Maŋimuš bárbmoloddi, suomi ja saame, omakustanne, 2006

Proosa

Syväsukellus (omaelämäkerrallinen tarina), nimellä J.E. Tynkkynen, Books On Demand, e-kirja 2018 ja painettuna 2019 (LINKKI LAPIN KANSAN ARVOSTELUUN)

Syväsukellus on hyvin henkilökohtainen kertomus Kekkoslovakian ja asevarustelun aikakaudelta, hetkestä jolloin urheilusukellusta harrastava nuorukainen on astumassa aikuisuuteen. Vuonna 1982 nuoret tuskailivat otsonikadon ja happamoitumisen sekä neutronipommien ja risteilyohjusten piinaamassa maailmassa. Romaanin päähenkilöä askarruttavat myös isot kysymykset omasta tulevaisuudesta. Pitäisikö tehdä niin kuin kaikki muut odottavat vai puhtaasti oman tahdon mukaan?
Ja ennen kaikkea kiireellistä vastausta vaatii poltteleva kysymys siitä, miksi päähenkilöllä ei ole vieläkään oikeaa tyttöystävää vaan häntä kiihottaa ajatus alastomasta, vanhemmasta miehestä.
Vähemmästäkin menee pää pyörälle.
Syväsukellus perustuu kirjoittajan omaan elämään Jyväskylässä niin tarkasti kuin hän sen vain muistaa. Teksti on suoraa, rehellistä ja sensuroimatonta. Niin suoraa ja sensuroimatonta, että kirja ei sovellu nuorille tai herkille aikuisille.

"Armas hymyilee minulle. Näen hänen ensimmäistä kertaa hymyilevän minulle, ja se vavahduttaa minua. Aivan kuin hän tietäisi, miten minä tunnen nyt ja tunnistaisi sen tunteen omassa itsessään tai menneisyydessään.
Käännän katseeni pois Armaasta. En mistään häveliäisyydestä vaan ihan puhtaasti sen vuoksi, että hänen katseensa tuntuu jopa liiankin intensiiviseltä tällä hetkellä.
Juomme lasimme loppuun tyynen hiljaisuuden vallitessa.
Vaasankadun autoliikenne kuuluu sisälle vaimeana hurinana uusien moninkertaisten lasi-ikkunoiden läpi, ja olohuoneessa soittaa neuvostoliittolainen sinfoniaorkesteri mustavalkoisen television välityksellä.
Sitten katson Armasta suoraan silmiin, lähes julkeasti, ja huomaan olleeni oikeassa. Ne ovat surumieliset ja kauniit, äärettömän kauniit. Noihin yöntummiin silmiin voisi helposti hukkua – mutta mikä armollinen kohtalo se olisikaan."

Muuta tuotantoa

Lappi on elämys [Video]. Videoseikkailu Lapin tunnelmissa eri vuodenaikoina. Arctic tr video 2000. Teksti: Jyri Tynkkynen
Lapland [Video]. A wonderful experience. A video of adventure in all the seasons of Lapland. Arctic tr video, 2000. Teksti: Jyri Tynkkynen
Bezauberndes Lappland [Video]. Eine entdeckungsreise durch die Jahreszeiten Lapplands. Arctic tr video, 2000. Teksti: Jyri Tynkkynen