Tittamari Marttinen haluaa levittää kirjoittamisen iloa

 

Lapsille kirjoittamisen ryhmää Sodankylän kirjoittajakursseille tulee ensi kesänä vetämään Tittamari Marttinen, yli 70 lastenkirjaa kirjoittanut ammattilainen. Marttinen on muuttanut Rovaniemelle ja toimii parhaillaan lastenkulttuurin läänintaiteilijana. Kajaanissa syntyneenä hän kertoo olleensa aina sielultaan pohjoisen ihminen, vaikka on elänyt aikuisikänsä pääkaupunkiseudulla.

– Rovaniemen monipuolinen kulttuurielämä yllätti iloisesti. Lapin Kirjallisuusseura näyttää olevan myös hyvin aktiivinen!

Marttinen toimi viitisentoista vuotta vapaana kirjailijana ja on sen jälkeen työllistynyt erilaisissa kulttuurialan tehtävissä. Hän on myös suomentanut jonkin verran lastenkirjallisuutta .

– Kirjoitin opiskelijana runoja ja olen julkaissut myös tarinakirjan aikuisille, mutta varsinainen olemukseni on lasten- ja nuortenkirjailijan. Viihdyn lanu-maailmassa, jossa voi tehdä kaikenlaista. Hyvä lastenkirja sopii myös aikuisille. Aina ei muisteta, että lukutaito on perustaito. Lukeminen ja kirjoittaminen ovat yhteydessä ajatteluun ja leikkimiseen ja lukeminen antaa nuorelle eväitä maailman hahmottamiseen. Nuori on epävarma ja kirjallisuus tukee hänen kasvuaan. Kirjallisuus tarjoaa myös tavan puhua hankalimmista aiheista.

Marttinen ei halua nähdä pelejä lukemisen vaihtoehtona. Pelien ja kirjojen maailmat tukevat toisiaan. Lukeminen vaatii rauhaa ja keskittymistä. Nykypäivän hektisessä elämässä se tarjoaa suvantoja ja ääneen lukeminen yhdessä oloa.

Lapset ovat luonnostaan tarinankertojia. Paras tapa innostaa lasta lukemaan on se, että kirjoja on ympärillä ja tästä syystä äitiyspakkauksen kirja on tärkeä.

Marttinen ei myönnä tavanneensa lasta, joka ei innostuisi kirjoista. Pojat ovat monesti hyvin kriittisiä kirjojen suhteen ja on tärkeää tarjota heille sopivia kirjoja.

– Alakoululainen poika kysyi kerran, eikö ole tylsää kirjoittaa kirjoja. Vastasin, että voihan se olla, jos kirjoittaa tylsiä kirjoja. Seurasi hyvä keskustelu, jonka lopuksi kysyjäkin innostui lukemisesta.

Lapsille kirjoittaminen ei eroa Marttisen mielestä periaatteessa mitenkään aikuisille kirjoittamisesta. Kirjoissa on oltava monipuolista, hyvää kieltä, tapahtumia, kiinnostava henkilö, ja mielellään huumoria. Vakaviakin aiheita pitää voida käsitellä lapsille sopivalla tavalla. Marttinen on ohjannut sekä lapsia ja nuoria että aikuisia. Hänen mielestään opettamisen pitää olla elämyksellistä ja ryhmässä keskustelu on hyvin tärkeää.

– Jokaisella kirjoittajalla on omat vahvuutensa, pitää vain löytää se, mistä ja miten on mieluisaa kirjoittaa. On ihanaa löytää innostus ja taito.

Kurssille tulevilla ei tarvitse olla kokemusta lapsille kirjoittamisesta. Riittää kun on ennakkoluulottomuutta, kykyä innostua ja leikkimieltä. Kirjoittaessaan ei tarvitse määritellä minkä ikäisille haluaa kirjoittaa.

Kurssilaisella voi olla mielessä omat lapset, mutta on hyvä ajatella laajempaa lukijakuntaa. Oma lapsuus on tärkeää kaikille ja sitä kannattaa hyödyntää.

Kirjoittaminen tukee ihmisenä olemista. Kun kirjoitetaan yhdessä, voi unohtaa kaikki arkihuolet ja heittäytyä tekstien ja kirjojen maailmaan. Marttisen mielestä harrastajakirjoittajan on tärkeää lukea kaikenlaista kirjallisuutta ja hänen kannattaa myös kokeilla erityyppistä kirjoittamista.

– Kirjoittaminen on kuin mindfulnessia. Siinä ei pitäisi olla suorituspaineita. Kirjoittaminen on samalla jakamista ja kommunikointia itsensä kanssa. Ennen kaikkea kirjoittaminen on ilon lähde!

 

Tittamari Marttinen