Lapin Kirjallisuusseura ry

Yleistä

Yhdistyksen tarkoituksena on toimia kirjallisuuden edistämisestä kiinnostuneiden, kirjailijoiden ja kirjoittajien yhdyssiteenä ja luoda edellytyksiä kirjallisuuden tuottamiseksi ja levittämiseksi.

Jäsenmäärä

Seuran jäsenmäärä oli vuoden 2013 lopussa 268, joista kaksi kunniajäsentä.  Seuraan liittyi vuoden aikana 37 uutta jäsentä. Eronneita, lähinnä jäsenmaksunsa maksamatta jättäneitä 17. Nettolisäys vuoden aikana ilahduttavasti 20 jäsentä.

Seuran jäsenet ovat julkaisseet vuoden aikana runsain mitoin romaaneja, runo- ja novellikokoelmia, lasten- ja nuortenkirjoja, eräkertomuksia ja elämäkertoja. Kirjoittajaharrastuksen aktiivisuudesta kertoo Lapillinen-jäsenlehteen lähetetty runsas aineisto. Järjestämämme tapahtumat ovat kiinnostaneet niin jäseniä kuin lukevaa lappilaista yleisöä. Sosiaalisen median avulla olemme tavoittaneet lappilaisesta kirjallisuudesta kiinnostuneita myös valtakunnallisesti.

Toimintavuoden aikana on toteutettu seuraavia tapahtumia:

• Novelli palaa!  Nuoren Voiman Liitto ja Lapin Kirjallisuusseura järjestivät yhteistyössä Rovaniemellä 13.4. novellitapahtuman, joka oli osa valtakunnallista Novelli palaa! - suurhanketta. Tekstinsä etukäteen lähettäneet harrastajakirjoittajat saivat henkilökohtaista palautetta novelliklinikan kirjailijoilta Päivi Alasalmelta ja Olli Jaloselta.
    Runsaslukuinen yleisö seurasi päivällä kirjaston Lappi-osastolla  Novellipaneelia, johon osallistui Alasalmen ja Jalosen lisäksi kirjailija Katja Kettu. Markku Kokkolan johdolla keskusteltiin novellin olemuksesta.  lllan Novelliprosakissa kirjailijat lukivat tekstejään ääneen ja kertoivat teostensa taustoista. Yleisöä oli paikalla tilaisuuksissa yhteensä noin 150 henkilöä.
  • Sodankylän kirjoittajakurssi 3. - 8.6. yhteistyössä Revontuli-Opiston kanssa. Seuran puolesta vastaavana Paula Alajärvi. Kirjoittamista ohjasivat kirjailija ja kirjoittajakouluttaja Pauliina Vanhatalo (pitkä proosa/elämäkerrat), vapaa kirjoittaja ja kirjoittajakouluttaja Maippi Tapanainen (lyhyempi proosa), dramaturgi-kirjailija Tuomas Timonen (draama), kirjailija Tommi Parkko (lyriikka) sekä elokuvaohjaaja ja käsikirjoittaja Jan Ijäs (elokuvakäsikirjoittaminen). Kurssilaisia oli 30. Heidän kurssiteksteistään koottu antologia on julkaistu seuran nettisivuilla.
  • Tekijöiden päivä järjestettiin yhteistyössä Posion kirjaston kanssa  lauantaina 23.11. klo 13–15.30. Posion kunnantalon valtuustosalissa esittäytyi 11 kirjailijaa posiolaisten Miekka-Jussin jäläkeläisten esityksen jälkeen. Järjestelyistä vastasivat kirjasto-kulttuurijohtaja Eija-Liisa Kasesniemi Posion kirjastosta, Kirjallisuusseuran puheenjohtaja ja Sinikka Lappeteläinen, joka juonsi tilaisuuden. Yleisöä oli 40 henkeä.
  • Arviointipalvelua on käyttänyt seuran välityksellä 7 kirjoittajaa. Yhteyshenkilönä on toiminut Toini Marjamaa.

Hanketoiminta

• Lapin Kirjapuu versoo -hanke, yhteinen hanke Taiteen edistämiskeskuksen Lapin aluetoimipisteen kanssa, tavoittelee Lapin kirjallisuuden näkyvyyden lisäämistä ja yhteistyön monipuolistamista kirjallisuuden parissa toimivien kanssa 2013-2014. Hankkeen varoista toteutettiin seuraavaa toimintaa:
    • Verkostoitumismatka 16.-18.5., jonka aikana puheenjohtaja ja kaksi hallituksen varajäsentä tutustuivat Oulun kirjailijaseuran ja Jyväskylän Kirjailijatalon toimintaan. Matkasta on laadittu muistio.
    • Miten julkaisen kirjani? -tapahtuma houkutteli noin 70 kiinnostunutta kuulemaan ja keskustelemaan kirjojen kustantamisesta ja oman kirjan julkaisemisesta. Arja Vasama juonsi tilaisuuden, jossa alustivat kustannustoimittaja Lari Mäkelä (WSOY kotimainen kaunokirjallisuus), kirjailija Ritva Kokkola sekä omakustantaja, kirjailija Pentti Harjumaa. Taiteen edistämiskeskuksen Lapin aluetoimipisteen, Lapin Kirjallisuusseuran ja Rovaniemen kirjaston järjestämä kirjallisuusilta oli Rovaniemen kirjaston Lapponica-salissa Aleksis Kiven päivänä 10.10. Tilaisuutta saattoi seurata myös internetin välityksellä striimattuna osoitteessa http://bambuser.com/v/3999736. Vuoden loppuun mennessä videon on katsonut 100 henkilöä.
    • Esiintymiskoulutusta kirjailijoille ja kirjallisuuden parissa työskenteleville Rovaniemellä 28.11., järjestäjinä Taike Lapin aluetoimipiste ja Kirjallisuusseura. Kouluttajana Hannu Friman. Osallistujia oli 7.
  • Residenssiyhteistyö Lapin Kirjallisuusseura on mukana lappilaisten taideseurojen työryhmässä, jonka tarkoituksena on edistää lappilaisten taiteilijoiden kansainvälistymistä ja taiteilijavaihtoa sekä kartoittaa mahdollisuudet residenssiyhteistyöhön. Puheenjohtaja osallistui  työryhmän kokoukseen 3.9., varapuheenjohtaja  27.11. Rovaniemellä järjestettyyn yleisötilaisuuteen.

Muu toiminta

• Pohjois-Suomen Kirjailijapäivät Taivalkoski 2014.  Puheenjohtaja on edustanut seuraa sisältö- ja ohjausryhmän kokouksissa  sekä osallistunut Kirjailijapäivien ohjelman suunnitteluun muiden pohjoisten kulttuuri- ja kirjallisuusvaikuttajien kanssa.
  • Lappilaisten kirjailijoiden esittäytyminen Lapin Kansassa kulttuuritoimittaja Seija Lappalaisen ehdotuksen pohjalta alkoi keväällä 2013. Euroopan laidalla -juttusarjassa ehtivät esittäytyä vuoden aikana  kirjailijat Oiva Arvola, Ritva Kokkola, Anneli Laine, Pentti Harjumaa, Seppo Saraspää, Anna-Liisa Haakana, Sulo Saukkoriipi ja Ritva-Liisa Harjumaa.
  • Tarinaniskennän aluemestaruuskilpailu/karsinta Torniossa pidettiin Tornion kirjastossa lauantaina 23.3.. Seuran hallituksen jäsen Jukka Melaranta  oli mukana järjestelyissä yhteistyössä Tornion kirjaston ja kulttuuritoimiston kanssa. Osallistujia oli 10. Yleisöä taidesalin täydeltä.
  • Pohjois-Suomen Naapurit-kiertue.  Kirjallisuusseuran puheenjohtaja emännöi petroskoilaiskirjailijoiden vierailua 13.4. iltapäivällä Rovaniemen kirjastossa. Taiteen edistämiskeskuksen  Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun aluetoimipisteen  järjestämä vierailu oli osa viikon mittaista kiertuetta.
  • Lapin Kirjallisuusseura esittäytyi Tornion Rajasoittoviikolla Sinikka Lappeteläisen luotsaamassa tapahtumassa RunoRajaton perjantaina 5.7. Osallistujia oli 60.
  • Taiteiden yö, Rovaniemi 1.–9.9. Rovaniemen kirjaston perjantaina 6.9. järjestämässä Lukulampun valossa -tilaisuudessa Tuula Saraniemi Kirjallisuusseurasta haastatteli kirjailija Katja Kettua.
  • Staalofestit, Kittilä 26.–29.9. Kirjallisuusseura tuki taloudellisesti Staalofestien ja Revontuli-Opiston  järjestämää Lausunnan työpajaa, johon osallistui 18 lappilaista runouden harrastajaa, joista kaksi Kirjallisuusseuran jäsentä.

Edustukset

• Puheenjohtaja edusti Kirjallisuusseuraa Lapin liiton uuden vuoden vastaanotolla 1.1. Rovaniemellä Tiedekeskus Pilkkeessä.
  • Kirjoittajaryhmä Ringin 40-vuotisjuhlassa 13.4. Kemissä Kirjallisuusseuran sihteeri Anita Myllykoski esitti Kirjallisuusseuran puheenjohtajan tervehdyksen.
  • Hallituksen varajäsen Paula Alajärvi esitti seuran onnittelut 90 vuotta täyttäneelle sodankyläläiselle kirjailija Veikko Haakanalle.
  • Kirjailijayhdistysten Talvipäiville 15.-17.3. Hämeenlinnassa osallistui 5 seuran jäsentä. Puheenjohtaja Eija Silventoinen ja varapuheenjohtaja Arja Vasama valittiin Kirjailijayhdistysten neuvottelukuntaan yleisvarajäseneksi.
  • Osa seuran hallituksen jäsenistä on mukana myös Kirjailijayhdistysten FB-ryhmässä, jonka tarkoituksena on lisätä keskinäistä tiedonvälitystä ja hyvien käytäntöjen jakoa.
  • Suunta-palkinto myönnettiin arviointipalvelumme arvioijalle Hilja Mörsärille, kunniamaininta merilappilaiselle Kirjoittajaryhmä Ringille.
  • Puheenjohtaja osallistui Kirjailijayhdistysten neuvottelukunnan työvaliokunnan kokoukseen 24.9.

Tiedottaminen

• Lapillinen-jäsenlehden (painos 500 kpl) nro 33 ilmestyi toukokuussa ja nro 34 marraskuussa. Lehteä on jaettu jäsenten lisäksi Lapin ja Pohjoiskalotin kirjastoihin,  kirjailijayhdistyksille sekä yhteistyökumppaneille. Lehti on luettavissa myös seuran nettisivuilla. Lehden kustannukset on katettu ilmoitustuloilla.
  • Toimituskunta: päätoimittaja Eija Miranda Silventoinen, Saara Heikkinen, toimitussihteeri Anita Myllykoski, Irene Piippola, Arja Vasama ja ilmoitusmyyjä Eija Nissinen.
  • Kiitämme Lapillisten kuvituksesta torniolaista kuvataiteilija Kari Vaaraa ja muoniolaista taidegraafikko Hilkka Ukkolaa.
  • Jäsenkirjeitä postitettiin neljä kappaletta. Jäsenkirjeissä on tiedotettu lähinnä seuran tapahtumista. Kirjeitä on lähetetty  sähköpostitse 210 jäsenelle, mikä on tuonut huomattavia säästöjä postituskuluihin.
  • Nettisivuilla www.lapinkirjallisuusseura.fi on tiedotettu ja kerrottu laajemmin seuran toiminnasta.  Sivujen päivittämisestä ja joulukuussa 2013 tehdystä uudistamisesta on vastannut Arja Vasama. Kuukauden runo -sivulla on julkaistu jäsenten runoja, jotka on valinnut Sinikka Lappeteläinen.
    Kiitämme kuukauden pääkirjoittajia: Pauliina Vanhatalo, Tommi Parkko, Maippi Tapanainen, Tuomas Timonen, Mikko Heikkinen, Jan Ijäs, Marjatta Byckling, Erkki Kaila, Lilja Kylmänen, Kati Vuontisjärvi ja Irene Piippola.
  • Facebook ja Twitter -sivujen avulla on tiedotettu niin seuran toiminnasta  kuin ajankohtaisista lappilaisista kirjallisuustapahtumista, kirjoituskilpailuista ja kirjoittamiseen liittyvistä asioista. Sivut ovat vapaasti kaikkien seurattavissa.

Muu tiedottaminen

• Seuran järjestämistä tapahtumista on laadittu lehdistötiedotteet, joita on julkaistu lappilaisissa paikallis- ja maakuntalehdissä sekä radiossa.

Vuosikokoukset

• Kevätvuosikokous Kemin kulttuurikeskuksessa 23.2., osallistujia 11. Kokouksen jälkeen oli mahdollisuus osallistua Kemin Taiteiden yön tapahtumiin.
  • Syysvuosikokous Tekijöiden päivän yhteydessä  Posion kirjastossa 23.11., osallistujia 17.

Sääntöjen uusiminen

• Yhdistyksen säännöt on uusittu vastaamaan seuran nykyistä toimintaa ja yhdistyslakia. Sääntömuutos käsiteltiin 1. kerran syyskokouksessa 17.11.2012, 2. käsittely kevätkokouksessa 23.2.2013. Sääntömuutos on rekisteröity 23.10.2013.

Hallitus 2013

Puheenjohtaja  Eija Miranda Silventoinen, Ivalo

varsinaiset jäsenet (henkilökohtainen varajäsen)

Saara Heikkinen, Kemi (Irene Piippola, Rovaniemi)

Jorma Koski, Kemi (Matti Ylipiessa, Kemi)

Jukka Melaranta, Tornio (Paula Alajärvi, Sodankylä)

Anita Myllykoski (sihteeri), Tornio (Sinikka Lappeteläinen, Tornio)

Eija Nissinen (taloudenh.), Salla (Tuula Saraniemi, Rovaniemi)

Arja Vasama (vpj.), Rovaniemi (Toini Marjamaa, Keminmaa)

Toiminnantarkastajat

Markku Kokkola, Kemi, ja Erkki Kaila, Rovaniemi
varalla Kristiina Mathlein ja Armi Portaankorva

Hallituksen kokoukset

• Hallitus on kokoontunut 8 kertaa, joista Skype-kokouksia 6, kokous helmikuussa Kemissä ja elokuussa Sallan Saijassa.

Talous

• Saadut avustukset
    Seura on saanut yhteensä 12580 € yleis- ja kohdeavustuksia Valtion kirjallisuustoimikunnalta, Taiteen edistämiskeskuksen Lapin aluetoimipisteeltä, WSOY:n kirjallisuussäätiöltä, Sodankylän kunnalta ja Rovaniemen kaupungilta.
  • Jäsenmaksut: 20 e ja 10 e (työtön, eläkeläinen, opiskelija ja varusmies), kannattajajäsen 40 e.
  • Kulukorvaukset hallituksen jäsenille: puheenjohtaja 250 e, sihteeri 100 e, rahastonhoitaja 100 e. Projektikulukorvauksia on maksettu  seitsemälle projektivastaavalle yhteensä 850 €.

Tilinpäätös 31.12.2013  taseen loppusumma 7.580,20 euroa.
Toimintavuoden taloudesta on laadittu erillinen selvitys.

Seuran hallitus kiittää jäseniään ja yhteistyökumppaneitaan aktiivisesta toimintavuodesta 2013.

Toimintakertomus 2012